Egy gólya első éve - Hancz Patrik

Egy gólya első éve

Hancz Patrik


Összefoglalva a tapasztalataimat, nagyon szeretek idejárni, és büszkeséggel tölt el, hogy ilyen hallgatók, tanárok társaságában lehetek. Tetszik, hogy személyes a hangvétel, olykor egy-egy őszintébb beszélgetés is lehet tanárokkal, ami igazán meglepő, ha a rémhíreket figyelembe vesszük. Tanáraink és a szakkollégisták esetében a többi szakkollégista folyamatosan figyelemmel követi a jegyeinket, rá is kérdeznek, és ha esetleg nem olyan, akkor megjegyzik, hogy jobbat vártak el. Egyetlen negatívum számomra, ami teljesen meg tudja alapozni egy gólya kezdeti hozzáállását, az, hogy ha első nap elkezdik ijesztgetni őket a tanárokkal és a tanulással kapcsolatban. Megtanultam, hogy ezeket a legcsekélyebb mértékben kell csak figyelembe venni…

Miután kiderült, hogy felvételt nyertem jogász szakra, izgatottan vártam, hogy elkezdődjön az első egyetemi félévem. Kiléptem a gimnázium biztonságos közegéből egy teljesen új világba, ahol lehetőségek végtelen sora várt rám. Első élményeim a Felkészítő Napok voltak, melyek szép emlékként maradtak meg, és ahol sok leendő évfolyamtársammal ismerkedtem meg. Nagyon jó hangulatban telt el ez a néhány nap. Itt találkoztam későbbi szakkollégiumi mentorommal, aki már ekkor, a kezdeti nehézségek közepette kisegített minden bajból és válaszolt a kérdéseimre, melyek bombazáporként zúdultak rá. Segített eligazodni az órarendben és elmagyarázta az egyéb fontos, tanulmányokkal kapcsolatos dolgokat. Felkészítő Napok keretében kaptunk felvilágosítást az egyes szabályzatokról, melyek az egyetemen segítségünkre lehetnek. Ekkor már tudtam, hogy biztonságban vagyok és nagyon barátságos légkörbe kerültem. Az első félévem legszebb emléke a Gólyabál, amely nagyszerű hangulatban telt el. A félév során sok barátságot kötöttem, különféle versenyeken is részt vettem, melyek közül az egyik legizgalmasabb volt a győri helytörténeti vetélkedő. A versenyre a kar Jogtörténeti Tanszéke is küldött – részvételemmel – egy 4 fős csapatot, mely az egyetemi könyvtárban került megrendezésre.

Körülbelül százan voltunk az évfolyamon, ez a szám azonban véleményem szerint némileg lecsökkent az első félév végére. A legnagyobb problémát talán az jelenti, hogy a gimnáziumokban, a középiskolákban nem készítik fel a diákokat a tanulásra, sőt odáig megyek el, hogy azt mondom az érettségi sem elegendő ahhoz, hogy belekóstoljunk a vizsgaidőszak kihívásaiba. Nagyon sok embernek az okozott és okoz problémát, hogy egyszerűen nem tudnak átállni a néhány oldalról a több száz oldalra, tantárgyanként. Első félév után több hallgató is szembe nézett azzal, hogy valamely tárgyakat nem sikerült teljesíteni, és ez a helyzet a második félév végén is megesett néhányakkal, akik nem vették elég komolyan a kihívásokat.

Az órák száma már nem annyira sok, mint a középiskolákban, azonban nem szabad azt hinni, hogy a tanulás is kevesebb. A kar egy nagyon jeles tanára mondta, hogy azért van kevés óraszám, mert például a jogászhallgató feladata az, hogy otthon sajátítsa el a tananyagot, nem pedig az órán. Ettől függetlenül nem lehet panasz a leadott anyagokra és órákra. Nagyszerű emberek tanítanak a karon, akik készségesen segítenek a hallgatóknak, nehezebb részeket kivéve a tananyagból és pontosan elmagyarázva. Ezek nélkül nem tudnánk egyes tételeket megtanulni. E-mail-eket is bátran írhatunk részükre, készségesen válaszolnak és segítenek. Ez utóbbi kellemes csalódás volt számomra, hiszen minden közeli már egyetemista barátom mondta, milyen rettenetesek az egyetemi tanárok, nem segítenek és csak az a céljuk, hogy mindenkit megbuktassanak. Megnyugodva könyveltem el magamnak az első vizsgaidőszakom után, hogy ez nem így van.

A másik jelentősebb probléma, hogy a hallgatók nehezen dolgozzák fel azt, hogy mennyi időt vesz el a tanulás az életükből. A vizsgaidőszak nem szól másról, minthogy eredményesen felkészüljünk az adott vizsgára! Nincs mese, hosszabb távon akár napi 8-10 órát is kell tanulni, ellentétben a középiskolákban történő, jobb esetekben is csak néhány órás tanulással. Ha ez az ára, hogy a legjobbak között legyek, akkor ez teljesen rendben van.

A vizsgaidőszak előtti zárthelyi dolgozatokat sem szabad félvállról venni, hiszen a legtöbbet azért kell megírni, hogy vizsgázhassunk. Különféle fakultációkat is van lehetőségünk felvenni, melyek közül szabadon választhatunk érdeklődési körünknek megfelelően. Meg kell említeni, hogy a kiemelkedő tanulókat figyelemmel követik, és különféle feladatokkal bízzák meg, melyek tovább lendítik az egyetemi karrierjüket és szakmai fejlődésüket.

Érdekesség, hogy a karon belül egyes szakokon nem indul annyi fő, mint például, egyes budapesti, hasonló jellegű karokon. Nem minősíteni szeretném az utóbbiakat, de a kar egyik legerősebb tulajdonsága a kis létszámú képzés, a személyes jelleg. A tanárok jóformán név szerint ismernek bennünket, és a családias légkör miatt, egészen más hangulatban telnek az órák.

Első félév elején elindult a szakkollégiumi Mentorprogram, melynek lényege, hogy a kar kiváló hallgatóit tömörítő Szakkollégium tagjai közül felsőbb évesek szárnyaik alá vesznek és támogatnak minket, nem csak válaszolva a kérdéseinkre, hanem tanácsokkal, esetleg jegyzetekkel látva el. Nem volt kérdés kit szeretnék mentoromnak, az a hallgató lett, aki segített nekem az első napokban. Természetesen a program nem merül ki ebben. Vannak különféle előadások, beszélgetések, zárthelyi dolgozatokra való felkészítés, melyek folyamatosan formálnak minket és segítenek beilleszkedni. Emlékszem első jelentősebb zárthelyi dolgozatom előtt is volt egy csoportos foglalkozás, ahol átbeszéltük a nehezebb témaköröket, és biztos vagyok benne, hogy az is kellett, hogy sikeresen teljesítsem a zh-t. Jelentősebb esemény volt számomra, hogy felvételt nyertem, először, mint megbízott képviselő, a második félévben pedig már, mint választott képviselő a Deák Ferenc Állam- és Jogtudományi Kar Hallgatói Önkormányzatába, melyet azért tartok fontosnak, mert közvetítő lehetek a hallgatótársaim és a HÖK között, továbbá a közösséget is tudom építeni.

Következő félévben felvételiztem a Batthyány Lajos Szakkollégiumba, külsős tagnak. Komoly követelményeknek kell eleget tenni, de akinek sikerül bejutnia, az a legjobbak között lehet, ami mindenképpen ösztönzőleg hat a tanulmányaira. Rám is ugyanígy hatott. Először hallottam olyanokról, akik 5.0-s átlaggal rendelkeznek, akiknek saját tudományos publikációi és országosan elismert verseny eredményei vannak, s emellett egyébként ugyanolyan közösségi emberek, mint bárki más, ugyanúgy járnak bulizni, sőt. Ha ez nekik ment, akkor egyértelmű, hogy nekem is az a célom, hogy olyan szintre jussak el, mint Ők. Nos, a szakkollégiumi hallgatók támogatásával és segítségével ez nemsokára sikerülni is fog. Azonban ne felejtsük el, hogy a továbbiakban önszorgalomból kell mindent csinálni, helyettünk mások nem tudják megtanulni az anyagot, csupán segíteni és ösztönözni tudnak minket. Nem lakom benn a szakkollégiumban, mivel győri vagyok, de megmutatták az épületet, a szobákat, melyek teljes mértékben elnyerték a tetszésemet, nagyon szépen fel van szerelve, és össze sem lehet hasonlítani egyéb kollégiumokkal, melyet eddig láttam. Nagy előnye többek között, hogy Győr szívében van az Árkád üzletház mellett, a belvároshoz nagyon közel, ahol rengeteg program és lehetőség van, kipihenni a vizsgaidőszakot, illetve a szorgalmi időszak kisebb-nagyobb megpróbáltatásait.

De nem szabad megijedni, nem csak a tanulásról szól minden. Számos lehetőség van a campus közvetlen közelében a kikapcsolódásra, szórakozásra. Ezek mellett van lehetőségünk sportolásra is: úszás, futás, konditerem stb., csak hogy a legkedveltebbeket említsem. Mivel 4 testnevelés félévet teljesítenie kell mindenkinek a tanulmányai alatt, azért ezek megkerülhetetlenek. Van lehetőség a kiváltásukra is, ha például igazolt versenyző vagy és be tudod mutatni az erre vonatkozó nyomtatványt. Jómagam három félévet tudok kiváltani, mivel versenytáncolok, de ettől függetlenül is folyamatosan kihasználom a lehetőségeket, csupán egy pártolói igazolványt kell váltanom ennek érdekében, évente.

Van még egy nagyon jó barát, aki segítségünkre lehet minden pillanatban, ez pedig a könyvtár. Az egyetemnek csodálatos saját könyvtára van, melyet nemrég építettek és a legmodernebb eszközökkel látták el. Folyóiratok, újságok, könyvek, netes adatbázisok állnak a rendelkezésünkre, melyek hasznosak lehetnek a dolgozatok, tanulmányok, előadások megírásához. Ha esetleg itt nem találnék meg valamit, akkor irány a jogi könyvtár. Törvénykönyvek, jogi folyóiratok, tanulmánykötetek sorakoznak a polcokon, egy csendes és barátságon környezetben.

 

Összefoglalva a tapasztalataimat, nagyon szeretek idejárni, és büszkeséggel tölt el, hogy ilyen hallgatók, tanárok társaságában lehetek. Tetszik, hogy személyes a hangvétel, olykor egy-egy őszintébb beszélgetés is lehet tanárokkal, ami igazán meglepő, ha a rémhíreket figyelembe vesszük. Tanáraink és a szakkollégisták esetében a többi szakkollégista folyamatosan figyelemmel követi a jegyeinket, rá is kérdeznek, és ha esetleg nem olyan, akkor megjegyzik, hogy jobbat vártak el. Egyetlen negatívum számomra, ami teljesen meg tudja alapozni egy gólya kezdeti hozzáállását, az, hogy ha első nap elkezdik ijesztgetni őket a tanárokkal és a tanulással kapcsolatban. Megtanultam, hogy ezeket a legcsekélyebb mértékben kell csak figyelembe venni, mindig a saját tapasztalataimra építek és formálok véleményt. Utoljára pedig azt emelném ki, hogy a felsőbb évesek végtelenül segítőkészek. Támogattak az első évem során és attól függetlenül, hogy másodéves lettem, továbbra is számítok a segítségükre és továbbra is ott fognak állni előttem példaképként.

Tantárgyi információk

Válassza ki a beiratkozás félévét!
Válassza ki a nyelvet!
Válassza ki a szakot!
Válassza ki a szakirányt!
Válassza ki a tantervet!
 
Vizsgaidőszak 2017. május 16. - 2017. július 1.
Nyári záróvizsga időszak 2017. június 21. - 2017. június 30.
Szenátusi ülés 2017. június 26. 14:00 - 16:00
Diplomaátadó ünnepély - MÉK 2017. június 30. 15:00 - 17:00
Diplomaátadó ünnepély - DFK (jogász szak) 2017. július 1. 10:00 - 12:00